TERBARU BULAN INI !!!

TERBARU BULAN INI !!!
Klik pada gambar untuk maklumat lanjut.

Promosi

Promosi
Klik Pada Gambar Untuk Maklumat Lanjut

Promosi

Promosi
Klik paada gambar untuk maklumat lanjut.

Promosi

Isnin, Februari 09, 2009

CIUM PIPI AYAH SEBELUM CIUMAN TERAKHIR

kena baca....pjg skit...



peringatan buat kita yang masih mempunyai ayah danibu...
hargailah mereka sebaiknya sebelum kita terlambat... ..
sebelum mereka pergi meninggalkan kita...
atau kita pergimeninggalkan mereka... wallahua'lam. ...

CIUM PIPI AYAH SEBELUM CIUMAN TERAKHIR.... .

Ayah aku meninggal 5/8/2002..3. 25pm.
Apa yang aku tuliskansini adalah untuk mereka yang masih lagi ada orang tersayang,untuk terus menyayangi dan berjasa sebelum menyesal.

Kematian abah amat meninggalkan kesan yang mendalam apatah lagimeninggalkan mak yang kesorangan.Anak-anak semua dah besar.kerja semua jejauh.Hidup ini seolah tiada erti....selama nie setiap suka duka....pasti telefon dan maklumkan pada mak dan abah. Kalau naik gaji...dapat keputusan bagus dll...pasti telefon mereka sepuya mereka gembira.

Kalau boleh mahu terus berada di perak menemani mak yang terusmenangis.Syukur, abah mati dipelukan mak yang mengucap dua kalimahsyahadah...di telinga kirinya...dan aku ketika itu mengucap ditelingakanannya.... . ini adalah kali pertama aku melihat kematian.... masihterbayang... .abah memandang jauh kehadapan dan mata nya ke atas....sambil mengucap dan memejamkan mata.Sungguh cepat dan tenang...semogaroh abahditempatkan digolongan yang beriman. Syukur sembahyang jemaah abahlebih dari seratus orang...syukur abah dikebumikan dengan selamat.

Sejam sebelum kematian ....sempat berbual dengan abah. Abah kata kalau nak belikereta tunggulah2005.Bila time AFTA nanti kereta honda jatuh harga.Boleh lah bawak makberjalan.Waktu tu abah dah sihat... dah selera makan.Pastu...abah suruh esok pergi buat kad pengenalan baru. Sebab abahdan Mak baru ambil kelmarin. Abah kata sehari jer buat. Tak payahambik gambar kat kedai gambar. Diorang guna digital kamera kat officejer.Tapi abah kata jangan pakai baju putih. Nanti gambar tak clear.Tapi tak sangka esok nyer aku pergi sana bukannya utk buat kadpengenalan aku, sebaliknya buat sijil kematian abah.Apabila Izrail datang mengambil nyawa....kita tak boleh mencepat ataumengajak walau sesaat. Sampai sekarang masih terbayang keadaan abahmasa tu.

Tapi macam tak sangka. Abah hanya tengok atas dan tutup mataBadan tidak bergoyang walau seinci.
Abah cuma nak baring.Sambil mulut mengucap dua kalimah syahadah.
Pertama kali.... pergi ke rumah mayat jenazah.Pertama kali.... naik van jenazah,pertama kali.... buat sijil kematian,Pertama kali.... tak tidur 2 hari,
Pertama kali... asyik menangis,
Pertama kali.... menimbus kubur,Pertama kali.... menjirus air mawar,semuanya pertama kali........ ...
Dan pertama kali.... juga takkan jumpa abah lagi.Aku memandikan abah......memasangk an kain ihram sebagai kain kapan.Ketika ditutup muka abah, aku mencium dahi....pipi kanan....pipi kiri.....dan bangun....tetiba hati aku ingin terus mencium lagi...aku membongkokkan kaki dan mencium dahi nya semula.

Ciuman ini adalahciuman terakhir. Semasa kecil aku salu cium abah.Tetapi apabila dahbesar sudah lama tidak mencium pipinya.

Ya Allah..tuhan segala alam..aku dan abang mengangkat jenazahnya.. ......... dan mengebumikannya.hati ini sayu mengenangkan pemergian abah yang tercinta.Mak hanya memandang dengan air mata sayu....penglihatan nya kosong......setelah 36 tahun hidup bersama abah......kini tinggal seorang.Selaku seorang anak.....aku tahu bagaimana kasih seorang abahAbah seorang pendiam..... . sabar.. dan alim....Jemaah masjid...bendahari masjid.....dan pelbagai amanah kebajikandilakukannya.Aku selama ini tidak pernah meluahkan kasih kepadaabah secara terus terang.Memang sayang abah... cuma... denganabah saya hormat dan memendam kasih saya.....

Lainnya pula denganemak...yang sentiasa berterus terang....seringkali tidur di peha.Kelmarin, aku baca dairi abah.Tak sangka abah pun tulis diari.Tiada apa yang ada dalam dairi itu melainkan perkara anak-anak nya.Semuanya berkisar tentang anak-anaknya .Aku sendiri tak ingat bilaaku beli kereta.

Tapi abah catat..18 February..rizal beli kereta satriahijau 1.6..... abah catat setiap kali anak nya telefon beserta waktunya.Sekali tujam 1.00 pagi aku telefon dari KL.....abah pun catat. Semuanya abahcatatberkenaan anaknya.Abah catat rizal balik jam 2.00 tengahari bawa keropok.dll.......Abah catat Kak Se keguguran... ..Abah catat Shaifol (abang sulung) ke KL......menangis kami semuabila baca dairi tue....Abah sayang anaknya.....tak pernah tunjuk...sebab abah lebih suka mendiam dan tidak bercakap pasal orang.Begitu jugadengan orang lain ayah hanya banyak cakap pasal ilmu agama dan berkenaananak-anaknya sahaja.

Ada kawan kampung abah baru nie cakap "Abah kamu masa hidup slalu cakappasal anaknye.Sorang keje sana sorang keje sini. Dia bangga ada anak macam korang".Tapi jauh di sudut hati aku, aku masih terkilan sebab aku slalu fikir...aku...bukan anak yang baik.Abah memang suka tulis.

Kalau fail atau dokumen pasal kereta,rumah, bil,kedai dll memang semua tersusun.. Aku terjumpa buku notakuliah subuh abah yang terbaru.....catatan terakhir yang abah tulis "hati orang beriman sentiasa ingatkubur"abah gariskan perkataan ingat kubur....dan kami bersyukur bahawa abah sememangnya telah bersiap sedia untukmeninggal.Dan menyerahkan kepada Allah untuk melepaskan seksaan di kubur dan apineraka.Abah memang suka budak kecik..pantang anak saper pasti dia dukung...bawak berjalan.... .. cucu-cucunya setiap kali balik pasti nak tidursama.

Kini semuanya tiada.YaALLAH....aku tak tahu bagaimana kehidupan utk diteruskan.. .tanpaAbah......baru bercadang nak balik dan bertekad bonus tahun nie nak kasiabah seribu mak seribu... tapi Allah lebih menyayangginya. ..abah meninggal 5hb..tidak sempat merasai bonus pertama anaknya yangbaru masuk 10hb Ogos 2002.Kali nie tak sangka bonus banyak digunakanuntuk majlis tahlil dan batu nisan untuk abah.

Tok Imam ada cakap kat kami...."kubur ayah dikorek...pastu ditanam...tanahnya masih penuh kat tepi....terlebih tandanya seorang yang pemurah....sedangkan ada sesetengah kubur dikorek pastu ditimbus semula masihtak cukup tanah.""abah kamu wajahnya tersenyum saja walau pun dah meninggal""Abah kamu waktu dimandikan dah bersih... kotor najis pun takder"...perkara itulah menyedapkan hati kami....untuk jadi seperti abah....

Sembahyang Jumaat minggu sudah di Masjid.....aku memulangkan semula duit masjid dan buku akaun yang abah pegang selaku bendahari.Sambil mengira kutipan Jumaat hari itu tok imam dan bilal turutmenangis...."Dulu abah kau yang tolong kira pastu tulis kat white board tu".........

Ini semua membuat aku rasa terpanggil untuk kembali ke kampungwalau kerja apa sekali pun....

YaAllah...sesungguhnya kematian ini memberi hidayah pada aku ....

Talkin buat abah masih segar..."Wahai Hj Badzri Bin Hajah Habsah...ketahuilah kamubahawa mati itu benar, kiamat itu benar, Allah itu benar"dan,kita yang hidup akan pergi juga....Lelaki berat tanggungjawabnya. ...suami menanggung dosa isteri dan anak-anak... .isyaAllah selaku anak-anak kami telah dibekalkan ilmu agama.

Cuma...aku kini telah lupa untuk mengamalkannya sejak mula bekerjasetelah terlupa dgn nikmat Allah..

Mak juga seorang yang solehah....saya yakin Allah maha pengampun dan maha bijak sana dalam menentukan Al-Mizan..

Dulu mak dan abah tiap waktu ke Masjid dekat rumah berdua....tapi sekarang nie mak kata mak takut nak ke masjid seorang diritakut tak tenang hati teringat abah.

Inilah perasaan aku sekarang.

Buat korang yang masih ada....jadikan iktibar.....

Cium pipi ayah sebelum ciuman terakhir.Dan curahkan kasih sayang tanpa selindung.

Tunjukkan...